Проблемні аспекти сучасної професійної підготовки магістрів фармації

Автор(и)

  • Н. О. Ткаченко Запорізький державний медичний університет, Україна, Ukraine http://orcid.org/0000-0002-8566-5938
  • Б. П. Громовик Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6459-6021

DOI:

https://doi.org/10.14739/2409-2932.2022.2.258457

Ключові слова:

фармацевтичний фахівець, магістр фармації, заклад вищої освіти, освітня професійна програма, аналіз проблем

Анотація

Мета роботи – аналіз процесу професійної підготовки магістрів фармації в сучасних реаліях для визначення проблемних питань і пошуку шляхів їх розв’язання.

Матеріали та методи. Під час роботи використали методи критичного аналізу, контент-аналізу, узагальнення й інтерпретації результатів. Матеріал для дослідження – правові акти щодо регулювання фармацевтичної освіти, дані Єдиної державної електронної бази з питань освіти, 34 освітньо-професійні програми (ОПП) підготовки магістра фармації 22 закладів вищої освіти (ЗВО) фармацевтичного спрямування.

Результати. Встановили наявність значної кількості ЗВО, що спричиняє високі витрати на одного здобувача освіти внаслідок невеликого студентського контингенту в більшості ЗВО, а також імовірність порушення ліцензійних вимог і низького рівня підготовки. Немає істотної економії витрат на підготовку, що виникає від масштабів діяльності, належного державного і громадського контролю за дотриманням ЗВО правових актів у сфері освіти і науки.

У результаті аналізу змісту ОПП виявили недотримання законодавства щодо нормативної й варіативної частин побудови освітнього процесу та істотне розмаїття освітніх компонент. Встановили наявність різних підходів до мінімальної кількості кредитив для цих компонент і проведення випускної атестації, що впливатиме на процес інтеграції випускників у міжнародне професійне середовище. У низці ЗВО виявили неналежний кваліфікаційний рівень науково-педагогічних працівників випускних кафедр і розробників ОПП.

Висновки. Підготовку фармацевтичних фахівців станом на 23.02.2022 р. здійснювали 78 ЗВО. Частка студентів заочної форми навчання серед майбутніх фахівців характеризувалася зростанням за рівнями освіти. Встановили істотні розбіжності в наскрізних ОПП, за якими нині здійснюється підготовка магістрів фармації. Запропонували шляхи розв’язання проблемних питань щодо удосконалення освітнього простору підготовки магістрів фармації.

 

Біографії авторів

Н. О. Ткаченко, Запорізький державний медичний університет, Україна

д-р фарм. наук, доцент, зав. каф. управління та економіки фармації

Б. П. Громовик, Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, Україна

д-р фарм. наук, професор, зав. каф. організації і економіки фармації

Посилання

Verkhovna Rada of Ukraine. (2014, July 1). Pro vyshchu osvitu [On Higher Education (No. 1556-VII)]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Chernykh, V. P., Kotvitska, A. A., Ohar, S. V., & Vinnik, L. M. (2015). Suchasnyi stan stvorennia standartiv vyshchoi farmatsevtychnoi osvity na osnovi kompetentnisnoho pidkhodu [The current state of creating standards of higher pharmaceutical education based on the competence approach]. Medychna osvita, (2), 55-56. [in Ukrainian].

I. Horbachevsky Ternopil National Medical University. (2022). U TDMU vidbulasia XIII Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia z mizhnarodnoiu uchastiu "Aktualni pytannia yakosti medychnoi osvity" [13th All-Ukrainian scientific-practical conference with international participation "Topical issues of quality of medical education" took place in TSMU]. https://www.tdmu.edu.ua/2016/05/15/u-tdmu-vidbulasya-xiii-vseukrayinska-naukovo-praktychna-konferentsiya-z-mizhnarodnoyu-uchastyu-aktualni-pytannya-yakosti-medychnoyi-osvity

Tkachenko, N. O., & Hromovyk, B. P. (2018). Modern Professional Pharmaceutical Education of Ukraine in the Context of Social Responsibility. RJPBCS, 9(4), 778-783. https://www.rjpbcs.com/pdf/2018_9(4)/[108].pdf

Ubohov, S. (2020). Boliuchi problemy vitchyznianoi farmatsevtychnoi osvity: kryk dushi vykladacha [Painful problems of domestic pharmaceutical education: the cry of the teacher's soul]. Ezhenedelnik Apteka, (44). [in Ukrainian]. https://www.apteka.ua/article/572505

Kremin, Y. I., & Hromovyk, B. P. (2021). Doslidzhennia vzaiemozviazku osvitno-profesiinykh prohram zakladiv vyshchoi farmatsevtychnoi osvity Ukrainy iz kontseptsiyeyu "farmatsevt desiaty zirok" [Research of the relationship between educational and professional programs of higher pharmaceutical education in Ukraine with the "Ten-star pharmacist" concept]. Farmatsevtychnyi Zhurnal, (5), 27-36. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32352/0367-3057.5.21.03

Klimov, O. (2021). Internatura provizoriv – prodovzhennia imitatsii navchalnoho protsesu, za yakyi shche i neobkhidno platyty [The internship of pharmacists is a continuation of the imitation of the educational process, for which you still have to pay]. Ezhenedelnik Apteka, (5). [in Ukrainian]. https://www.apteka.ua/article/582868

Kotvitska, A. A. (2021). Problemni pytannia farmatsevtychnoi osvity v Ukraini [Problematic issues of pharmaceutical education in Ukraine]. Ezhenedelnik Apteka, (10). [in Ukrainian]. https://www.apteka.ua/article/587425

State Enterprise "Inforesurs" (2022). Yedyna derzhavna elektronna baza z pytan osvity [The only state electronic database on education]. [in Ukrainian].https://registry.edbo.gov.ua/search/

The State Organization "Testing Board". (2022). Analitychni dovidky ta zvity [Analytical references and reports]. Tsentr testuvannia pry MOZ Ukrainy. [in Ukrainian]. https://www.testcentr.org.ua/uk/ispyty/dokumenty-i-materialy/analitychni-dovidky

Advancing Pharmacy Worldwide. (2022, May). Guidance to facilitate the integration of the refugee pharmacy workforce from Ukraine. Support for education and professional regulation of the workforce in other countries. International Pharmaceutical Federation. https://www.fip.org/files/content/Ukraine/GUIDAN1.PDF

Romanovskyi, O. O. (2012). Fenomen pidpryiemnytstva v universytetakh [The phenomenon of entrepreneurship in universities]. Vinnytsia: Nova knyha. [in Ukrainian].

Bonetskyy, O. O., Novikevych, O. T., & Hrytsyna, M. R. (2022). Upravlinnia zatrebuvanistiu farmatsevtychnykh kadriv v Ukraini [Managing the demand for pharmaceutical staff in Ukraine]. Internauka. Seriia: "Ekonomichni nauky", (1). https://doi.org/10.25313/2520-2294-2022-1-7875 [in Ukrainian].

Bohdan, D., Boiko, A., Vasylkova, A., Vezhnovets, T., Zvinchuk, O., Latypov, A., Myroniuk, I., Nechosina, O., Nikolaiev, Ye., Odrynskyi, V., & Sereda, Yu. (2019). Kadrovi resursy systemy okhorony zdorovia v Ukraini. Sytuatsiinyi analiz [Human resources of the health care system in Ukraine. Situational analysis]. Kyiv. [in Ukrainian]. https://www.skeptic.in.ua/wp-content/uploads/HRH-situational-analysis-2019.pdf

Hromovyk, B. P., & Kremin, Yu. I. (2020). Doslidzhennia zadovolenosti farmatsevtychnykh fakhivtsiv materialnoiu ta moralnoiu storonoiu roboty [Research of satisfaction of pharmaceutical specialists with the material and moral side of work]. Acta Medica Leopoliensia, 26(2-3), 89-93. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.25040/aml2020.02-03.089

Hromovyi, V. V. (2020). 100 zapytan ta vidpovidei shchodo proektuvannia vnutrishkilnoi systemy zabezpechennia yakosti osvity [100 questions and answers on designing an in-school system of quality assurance of education]. Kyiv. [in Ukrainian].

Hromovyk, B. P. (2018). Vebometrychnyi analiz fakhovoho rivnia vykladachiv vypuskovykh kafedr zakladiv vyshchoi osvity farmatsevtychnoho spriamuvannia [Webometric analysis of the professional level of teachers of graduating departments of institutions of higher education in the pharmaceutical field]. In Zdobutky ta perspektyvy upravlinnia farmatsevtychnoiu systemoiu (pp. 56-58). Lviv: Liha - Pres [in Ukrainian].

Yeremenko, O., & Butenko, A. (2021). Pravovyi status, profesiinyi ta demohrafichnyi portret haranta osvitnioi prohramy [Legal status, professional and demographic portrait of the guarantor of the educational program]. Pravo Ukrainy, (2), 171-185. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-01

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження