Методика інтегрального оцінювання професійно важливих соціально-психологічних характеристик фахівця фармації як складової створення пацієнтоцентричного простору

Автор(и)

  • M. I. Harkusha National University of Pharmacy, Kharkiv, Ukraine,
  • O. I. Tykhonov National University of Pharmacy, Kharkiv, Ukraine,
  • R. V. Sahaidak-Nikitiuk National University of Pharmacy, Kharkiv, Ukraine,
  • N. V. Demchenko National University of Pharmacy, Kharkiv, Ukraine,
  • O. S. Shpychak National University of Pharmacy, Kharkiv, Ukraine,

DOI:

https://doi.org/10.14739/2409-2932.2019.1.159147

Ключові слова:

оціночні дослідження, професіоналізм, фармацевт, соціальна психологія

Анотація

 

Мета роботи – запропонувати методику оцінювання професійно важливих соціально-психологічних характеристик фахівця фармації; довести доцільність використання інтегрованих та інтегральних показників для визначення рівня розвитку соціально-психологічних характеристик.

Матеріали та методи. Для досягнення мети застосовували методи узагальнення, групування, логічного аналізу, економіко-математичні методи, як-от метод таксономії, за допомогою якого розраховували комплексні величини соціальної та психологічної складової рівня розвитку професійно важливих характеристик фахівців фармації та їхню інтегральну величину. Експертний метод використовували для визначення складових, які входять до складу професійно важливих соціально-психологічних характеристик фахівців фармації. Висновки респондентів є обґрунтованими, що доведено коефіцієнтом конкордації, який перевищує встановлене порогове значення (0,75), та критерієм Пірсона (розрахункова величина критерію вища за табличне значення, яке враховує число ступенів свободи). В опитуванні взяли участь 995 фахівців фармації з усіх регіонів України.

Тестування застосовували для оцінювання рівня розвитку професійно важливих соціальних і психологічних характеристик фахівців фармації.

Результати. Визначили, що до складу комплексного показника рівня розвитку професійно важливих психологічних якостей фахівця фармації повинні входити показники його психоемоційної стійкості, вольових, моральних та інтелектуальних якостей. Комплексний показник рівня розвитку професійно важливих соціальних якостей фахівця фармації повинен містити показники рівня його особистісного ставлення, ставлення до людей та справи. Показники, що входять до складу перерахованих якостей, визначили за допомогою середньозваженого рангу кожної складової та рівня розвитку відповідних якостей, визначених на підставі тестування фахівців фармації. Потім за допомогою таксономічного методу розрахували інтегральний показник рівня розвитку професійно важливих соціально-психологічних характеристик та залежно від його величини ділили фахівців фармації на 3 групи. На підставі поділу фахівців фармації визначили напрями розвитку чи удосконалення їхніх професійно важливих соціально-психологічних характеристик.

Висновки. Доведена доцільність застосування комплексних та інтегрального показників оцінювання рівня розвитку професійно важливих соціально-психологічних характеристик фахівців фармації, які визначили за допомогою таксономічного методу.

 

Посилання

GPP Nalezhna aptechna praktyka: Standarty yakosti aptechnykh posluh: spilna nastanova MFF/VOOZzNAP [GPP Good Pharmacy Practice: Quality Standards for Pharmacy] (n.d.). Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/897_009 [in Ukrainian].

Daijob.com – Looking for jobs in Japan? Want to work in Japan? Retrieved from https://www.daijob.com.

Job search on jobs.ch, the leading online job portal on the Swiss market. Retrieved from http://www.jobs.ch/en/vacancies.

Denmark. Retrieved from http://denmark.dk.

Indeed official website. Retrieved from http://de.indeed.com.

Jobsite official website. Retrieved from http://www.jobsite.co.uk.

Job active. Powered by Job Search. Australian Government. Retrieved from https://jobsearch.gov.au/job.

Rabota v Litve [Work in Lithuania official website]. Retrieved from http://www.cvonline.lt/darbo-skelbimai/sveikatos-apsauga-socialine-rupyba#JobAds.

Rabota v Latvii [Work in Latvia official website]. Retrieved from http://eurabota.com/in/latvia/.

Rabota v E'stonii [Work in Estonia official website]. Retrieved from https://esn.org/.

Sajt poiska raboty №1 v Ukraine [Site of job search №1 in Ukraine]. Retrieved from https://www.work.ua/ [in Ukrainian].

Sajt poiska raboty v Ukraine [Site search job in Ukraine]. Retrieved from https://www.rabota.ua [in Ukrainian].

Sajt poiska raboty v Ukraine [Site search job in Ukraine]. Retrieved from https://www.ua.trud.com/ [in Ukrainian].

Sajt poiska raboty v Ukraine [Site of job search in Ukraine]. Retrieved from https://www.job.i.ua [in Ukrainian].

Sait doslіdnytskoho tsentru Mіzhnarodnoho kadrovoho portalu hh.ua [Site of the research center of the International Staff Portal]. Retrieved from https://www.hh.ua/ [in Ukrainian].

Altunina, I. R., & Nemova, R. S. (2011). Social'na psikhologiya [Social psychology]. Moscow. [in Russian].

Orban-Lembryk, L. E. (2004). Sotsialna psykholohiia [Social psychology]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Solov'ev, S. V. (2012). Kadrovye tekhnologii [Personnel technologies]. Kyiv: Multimedijnoe izdatel'stvo Strel'bickogo [in Ukrainian].

Zeer, Е. F. (2003). Psikhologiya professij [Psychology of the professions]. Moscow: Akademicheskij Proekt; Ekaterinburg: Delovaya kniga. [in Russian].

Bodrov, V. A. (2001). Psikhologiya professional'noj prigodnosti [Psychology of professional fitness]. Moscow. [in Russian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження